الاثنين، سبتمبر ٠١، ٢٠٠٨


قصة رعب حقيقية




بدأت الحكاية عندما كنت في قرية مجاورة أتسامر مع بعض الأصدقاء ، إلا أن الوقت سرقنا فلم أشعر إلا والساعة قد تجاوزت الثانية بعد منتصف الليل ، استأذنت في الرحيل فعرضوا علي توصيلي إلي منزلي ، شكرتهم وأخبرتهم برغبتي في المشي فقد كان الجو صيفيا جميلا لا يخلو من النسمات الباردة ، تلبدت وجوههم بالدهشة وهم ينظرون إلي بعضهم البعض ، فلم يخطر ببالهم أن أغامر بالمشي إلي منزلي في طريق لا يجرؤ أشجع الشجعان أن يمشي فيه منفردا وليلا ، فقريتي تطل علي النيل وقريتهم قرب الصحراء ولا يربط بيننا سوي طريق مهجور مظلم بين الزراعات وتحفه أشجار السنط المرعبة ، هذا بخلاف قصص الأشباح الشهيرة التي كانت تلقي علي مسامعنا فهنا عفريت فلان ، وهنا قتل علان ، وهذه الشجرة وقع منها فرع علي فلان وقتله ، وتلك الشجرة ظهر علي قمتها شبح امرأة متشحة بالسواد أخذت في الدق والرقص ، وهكذا.
بعد إلحاح منهم علي توصيلي وإصرار مني علي موقفي رضخوا لرغبتي بعد وعد مني بالأتصال فور وصولي للمنزل للإطمئنان علي عدم حدوث شئ لي ، سلمت عليهم وتوكلت علي الله .
كانت شوارع القرية خالية تماما ولا أسمع سوي أصوات لعواء بعض الكلاب البعيدة التي تعوي علي أشياء لا يعلمها إلا الله.
خرجت من القرية وبدأت أضواءها في الخفوت شيئا فشيئا حتي تلاشت تماما وبدأت النجوم في التألق وأصبحت هي السبيل الوحيد لرؤية طريقي في هذه الليلة الغريبة ، كانت الأشجار تبدو كعمالقة سود تستعد للإنقضاض علي فور مروري بجانبها ،وكانت زراعات الذرة العالية علي جانبي الطريق تبدو كمكمن لشئ مجهول لا أعرفه، حتي الضفادع كفت عن النقيق كأنها تنتظر حدوث شئ ما.
حاولت أن أستحث قلبي علي الصمود والكف عن الخفقان فلم أفلح ،تسلحت ببعض الآيات القرآنية علها تبعث في قلبي بعض الطمأنينة ، ولكن كان هذا الشعور الغريب والمخيف بأن شيئا ما يتبعك وينظر إليك من خلفك.
كنت أرتد بنظري ألي الخلف بين الفينة والفينة متوقعا رؤيتي لشئ ما، ربما يكون امرأة متشحة بالسواد أو شخص بعيون حمراء يطير في الهواء أو حتي حيوان ما يتكلم ويخاطبني !!
كان هذا الشعور يزداد كلما مررت بمكان اشتهر بمقتل شخص ما بجواره.
قررت أن أبعث بعض الحياة في هذا السكون المخيف ،أخرجت هاتفي النقال من جيبي وقمت بتشغيل بعض من موسيقي بودابار ولكنها للغرابة بدت كموسيقي تصويرية لفيلم من أفلام الرعب،وأصبح الوضع أسوأ، قمت بتغييرها بأغنية مرحة وهي أغنية جانجل لايف لطرزان بويز وطفقت أرفع صوتي بالغناء لبث بعض الشجاعة في قلبي ،كما قمت بفتح متصفح الإنترنت وزيارة بعض مدونات الأصدقاء ، وهنا حدث ما كنت أحشاه ،فبينما كنت أقرأ البوست الأخير للعزيزة الدكتورة مروة المعداوي ،كانت أصوات الحقول قد بدأت في الإرتفاع وأخذت الريح تضرب فروع الأشجار مصدرة أصواتا مخيفة لا يمكن تحملها،،ثم شاهدته.......


شاهدت إسمي ضمن المغضوب عليهم من قبل الست الدكتورة مروة والذين قامت بتدبيسهم في حل تاج، بذمتكم فيه رعب أكتر من كدة؟؟!!
ماشي يا ست الدباسة ،بادعي واقول ربنا يتني دبابيسك ومتلاقيش دبابيس تشتريها !
ومضطر أقبل التاج دة لأنه من إنسانة جميلة جدا وكمان زميلة فاضلة وخوفا من أي تبعات للرفض بدءا من اللسان اللي مبيسكوتش حتي قيامها بالشكوي ضدي في النقابة وساعتها ممكن توقف حالي .!
نبدأ الأجابة علي بركة الله.


السؤال الأول: بدأت تدون إمتي؟ ودخلت عالم التدوين إزاي ؟

مش فاكر بالظبط امتي ،ممكن تقولوا سنة وحتتين ،بس مش عارف ليه ، يمكن علشان كنت باقرا كتير عن المدونين اللي بيتحبسوا فقلت آهي فرصة الواحد يتحبس معاهم ،وأهو بالمر أعمل نيولوك وأبقي سوابق قد الدنيا، لكن فشلت إهئ إهئ ، ابنك طلع فاشل يا امه ..!

السؤال الثاني : إيه كان انطباعك في البداية؟

انطباعي؟ يعني إيه أنطباعي؟ مش تفهمونا يا كدعان، الكلية دي خلت الواحد حمار في العربي!
انطباعي كان عادي لأني كنت الوحيد اللي بيقراها ، كان نفسي حد يدخل ويكتب كلمة ، إنشالله يكتب "بولشيت" ،ساعتها كنت ح أموت من الأنبساط.

السؤال الثالث: مين أكتر واحد بتحب تعليقه علي بوستك الجديد؟

أكيد طبعا اللهو الخفي. يطلع ايه اللهو الخفي دة؟
بحب كل واحد يعلق ولو حتي بكلمة ،حتي لو كانت كلمة نقد جارح،حاكم أخوكم ديموقراطي لأبعد الحدود ،طبعا مش ح أزعل منه ، لأ ، ح أدخله المستشفي شهرين يتعالج من الإصابات اللي ح أسببهاله، آه ،أنا دمي حامي.

السؤال الرابع: أهم حاجة اتعلمتها من عالم التدوين؟

مش عارف ليه السؤال دة بيحسسني إني عيل صغير في كي جي تو بعد ما يقرا قصة الأرنب والمعزة!!
اتعلمت إن الأفكار جنود مجندة ، ما تعارف منها ائتلف وما تنافر منها اختلف.

السؤال الخامس: حاسس إن التدوين له تأثير؟

طبعا ، لأنه بيصفر ورقة عباد الشمس النبيتي.
أكيد له تأثير وأيجابي كمان ،بس للأسف ع المدونين بس، وأحنا قليلي العدد في دولة كبيرة مليانة جهل وفساد.

السؤال السادس: تهدي التاج لمين؟

اممم أدبس مين؟ أدبس مين؟ استلموا بقي
الجنوبي عمرو ربنا يهديه
maha zein
maha
قهوة بالفانيليا-شيماء علي
صباح الصباح
وكان نفسي الدكتورة دواير تكون فاتحة مدونتها علشان تاخد تدبيستها بس أنا حظي وحش ،أما الجميلة ليساندرا استلمت التدبيسة من الدكتورة مروة برضة.


وكل سنة وانتوا طيبين عاوز أشوف نفسي بقي حلل وصواني رمضان ليها طعم تاني وأكيد أحلي من طعم التاجات اللي بتجيبلي تيبس في المفاصل وتبلد في محاسيسي .
وكل تاج وأبناء الأمة التدوينية في خير وصحة وسعادة.

هناك ٥٨ تعليقًا:

Lyssandra يقول...

ههههههههههههههههههههههههههههه


من رعب لرعب

=============================

انطباعي كان عادي لأني كنت الوحيد اللي بيقراها ، كان نفسي حد يدخل ويكتب كلمة ، إنشالله يكتب "بولشيت" ،ساعتها كنت ح أموت من الأنبساط.

-------------

هههههههههههه
لأ حلوة فعلا

==================================

طبعا ، لأنه بيصفر ورقة عباد الشمس النبيتي

----------

لالالالالا

ماشاء الله
شئ جميل خالص

==========================

،أما الجميلة ليساندرا استلمت التدبيسة من الدكتورة مروة برضة.

-------

إيييييييييييه ؟؟

لأ بجد ؟؟

أنا أول حاجه بصيت علي إسمي مش لقيته
وقاعدة أضحك م الصبح

كده برضه ؟؟

عاااااااااااااا

================================

هوا انا كده كل ما اضحك علي حد يطلع لي عنده تدبيسة

هاروح بقي عند مروة
أستلم التدبيسة

----------------

إجاباتك جميلة وظريفه جدا يا د. متمرد

كل سنة وانت طيب ورمضان كريم عليك يارب


Lyssandra

صباح الصباح يقول...

ياع م وقعت فلبى
والكلاب تعوى.. وامراة متشحة من السواد.. انا قلت جو ما وراء الطبيعة..

هههههههههه

على فكرة انتا عامل مقدمة جميلة اوى اوى للتاج اول مرة اشوفها

ربنا يكرمك دايما ورمضان جميل ان شاء اللة عليك وعلى كل اللى بيحبوك

The Führer يقول...

Lyssandra
***********
كل سنة وإنتي طيبة أول يوم النهاردة وعمال ألهث من الصبح وأصرخ : عطشااااااااااان. ابتديت أهلوس زي فؤاد المهندس في الفلم وشايف الناس في كل حتة شبه أزايز الفانتا الساقعة . هههههه

بجد إجاباتي حلوة؟ متشكر أوي يا ستي ، بس مستني أشوف إجاباتك ، ولا انتي ناوية تطنشي علي مروة ؟ إوعي أنا باحذرك ، الهروب مش ح يفيدك واحتمال يزود مدة العقوبة.
بالنسبة للفانوس الجميل بتاعك اللي بقا بتاعي مش عارف أحطه في واجهة البلوج ، دلوقت باحاول أعمله أبلود ع الإيماج شاك وربنا يسهل ، إوعي تكوني مش مسامحة فيه.
سعيد جدا بسرعة الرد ، دمتي بكل الخير . ورمضان كريييييم

The Führer يقول...

صباح الصباح
**********
قلبك خفيف يا مان ، هو احنا يحوء فينا أحمد خالد توفيق أوغيره .
إنت لو كنت دخلت طب ، كنت ح تضحك وسط أعتي مشاهد الرعب في العالم.!
نفسي آخدك ف رحلة لمتحف التشريح ومتحف الطب الشرعي بس كفاية عليك دول مرتين وح تبات هناك تالت يوم لوحدك ومش ح تخاف. ومتشربش ماونتن ديو علشان مش ح يجمد قلبك ولا حاجة.

شكرا يا مان علي رأيك الجميل.أخجلتم تواضعنا.
كل عام وانت بخير ورمضان كريم
تحياتي

blue-wave يقول...

هههههههههههههههههههه
والله تحفه
يخرب بيت خفة دمك
انا بجد مش فاهم انا ازاى اتاخرت فى زيارتك
والتاج تحفه والله
كل سنه وانت طيب

Lyssandra يقول...

وانت بخير يا متمرد

-------------------

ههههههههههههههههههههه

داحنا لسه بنقول يا هادي

أنا بقي مش بتفرق معايا حكاية الصوم دي نهائي

لأني في الشهور العادية
بانسي آكل وبانسي أشرب
ممكن ييجي المغرب وافتكر اني ماتغديتش النهارده مثلاً وأقول خلاص بقي هوا انا لسه هاتغدي
خليها لبكرة

وبانسي اشرب وبافتكر لما الاقي حد بيشرب قدامي
ممكن أقوم اشرب علي سبيل انه مايضرش
وممكن أكسّل كالعاده وبرضه مايضرش


فعادي يعني
مش بحس بالجوع والعطش
أو بحس بيه ساعات يعني
بس مش بالطريقه القاتله بتاعتك دي

تلاقيك متغاظ مني دلوقتي ؟؟
ههههههههههههههههه

=========================

والله البوست كله من أول قصة الرعب لغاية قبل التدبيسة كان تمام وحلو أوي
وفضلت اضحك أضحك أضحك
وأقول اللهم اجعله خير
وأول ما لمحت إسمي
قلت يا لطيف
آدي آخرة الضحك

---------

ماتقلقش هاجاوب التاج بإذن الله
بس لما أحضر نفسي وأذاكر كويس

أنا لا أهرب أبداً
أنا أواجه
ثم أواجه
ثم لو مانفعتش المواجهة بقي هابقي أجري

ههههههههههههههه

======================

بالنوسبة بقي للفانوس
والله مسامحة فيه تماماً
ربنا يباركلك فيه

مش عاوزة أقول ربنا ينورهولك علشان مايولعش من شدة الإضاءة

لو حصله حاجه ابقي روح خد غيره

===================

كل سنة وانت طيب
ورمضان كريـــم

Lyssandra

maha zein يقول...

يا ماما بجد
ايه دجه
يا لهوي
والله حرام عليك
والله
انا كنت انسجمت وعيشة معاك اللحظة
اوف بجد
ايه جرع ده
وقال ايه معرفش مين لبسة ايه وترقص وحركات
يعني دي عفريته رايقة
ومحتشمة اوي علي فكرة
انت يا جرع انت انا خلاص هقاطعك
واولا وانت بتقول موسيقي رعب
ضحكت جدا عليها واتخيلتك
بعدين صممت تشغل اغاني بردو
رحت قلت ليه كده
ما تشغل قران عشان تطمن والعفاريت تختفي وتقفز داخل الجحور
اتاريك بتلعب باعصابنا
ماشي يا برنز
انت كده تمام
بس بوست فكرته رائعة
جميل جدا
جدا
لا بجد
وهمتني من وصفك وربنا
اصلي بصدق في العفاريت
وجود شاف بردو مارد
وراجل من غير رقبة
وحركات
عموما
حلك للتاج واضح بس قصير اوي
انا لو منك كنت كتبت عريضة تقراها بتاع يويمن
بس عارف
انا مبسوطة جدا انك مررت التاج ليا
اصل بصراحة محدش كان بعتلي قبل كده
رحت دخلت مرة مدونة صحبتي ابوس ايدها تمرر تاج ليا
وفعلا بعتته تحت التعذيب واللسوعة بشريط اللحام
بس ده تاج احلي
لانه مبعوت برضا نفس
ومن غير لسوعة
لا لسوعة ايه معاك
انت قلت دمك حامي يا جدع وانا مش ادك
يلا حافظ علي صحتك ومفاصلك في رمضان
سلام
ومتنساش ان كل يوم في قصة وابتهاله لنصر الدين طوبار رائعة
والتاج برغم اني لو في غير رمضان كنت حليته حالا من فرحتي بس اعمل ايخه
خليني علي قصص الف ليليلة وليلية بتاعتي الان
وهحله انشاء اله اكيد
انا واقعة اصلا
وما بصدق

منه مرتجى - عازفة الأوتار يقول...

بولشيت

منه مرتجى - عازفة الأوتار يقول...

لأ لأ استنى انا بهزر

انا قصدى يعنى احققلك الامنية بتاعتك بتاعة زمان :)

اولا كل سنة و انت طيب و رمضان كريم عليك يا دوك.

انت وصلتك البطحة من مروة كمان
مش سايبة حد فى حاله البت دى
المدونين كلهم حيدخلوا اوضة العمليات على اديها تقريبا

بالراحة يا مروة ده شهر رمضان فى اوله و لسه بنقول يا هادى عايزين نجمع شوية حسنات

زحيييييييييح
انا نسيت
ايه المود اللى انت عامله فى الاول ده ؟؟
انا قريت نصه كده بس انا فيا عادى غتته اوى انى سعات بحب اتفسح فى الصفحة و انا بقراها كده
فاتفسحت شوية لاخر البوست لقيت نهايته تاج
بقيت عماله اقرا فوق شوية و ارجع انزل و اتأكد ان قصة الرعب و التاج فى نفس البوست
و اقول ايييييييه ده بقى ؟ من اول يوم صيام كدة الواحد مسامير عقله حتتلخلع ولا ايه
اعقلى يا منة انتى اكيد فاهمة غلط
و فى الاخر قلت لا بقى ده الاتنين فعلا بوست واحد
و عملا ةافكر طول ما انا بقرا يا ترى ازاى حيربطهم ببعض
بس بجد ربطة حلوة اوى
بس ممكن تدخل المستشفى بسببها من اى واحد يعيش فى المود بتاع قصتك بتاعة القرية و الصحراء الغربية و البحرية دى :)
انت و حظك بقى يا ابنى
ربنا يحنن قلب المدونين عليك

اجاباتك جميلة بس مختصرة اوى
يعنى اسهبت فى القصة الرعب علشان تعيشنا فى المود و بعدين امسكت فى التاج
لا الشغل ده مينفعناش
عايزينك تلك كدة زينا

يالهوى دنا مجاوبة التاج فى بوست طويل عريض انا ذات نفسى بزهق لما بقراه
هههههه


على العموم تسلم يا باشا و ميرسى على ردك الجميل فى مدونتى و ياريت اشوفك على طول بقى

رمضان كريم و كل سنة و انت طيب

me يقول...

ياوقعتك الملونه عارف علبه الالوان ام 36 لون اضرب فى اتنين تلاته كدا

مين العفريت دا

انا عارفه

انت بتلقح عليا

انا عفريت متشح بالسواد يا مقصوف الرقبه

متقلش لا
خلاص خلاص
التهمه لبساك لبساك
دانت هتتبطح بطح
استنى بس عليا

اولا.... مكونتش اعرف ان عندك موهبه قصصيه جميله كدا.... مبتستغلهاش ليه

تانيا....الهم طول دبابيسى و سنها و متفرحش ابو رجل مسلوخه

تالتا..... انت بتحمرا ياااااااد فين الاجابات

رابعا.... اجمل دخله على تاج شفتها و هشوفها فى حياتى
متتمرعش

دانت وقعتك فحلقى بترتر

استنى عليا

بجد مشركين يا بيه على الاجابات السريعه
هنعديها المره دى عشان الدخله الجامدة اللى عملتها

اشوفك التج الجاى

نيهاهاهاهاهاهاها

تشاووووووووووووو

Empress appy يقول...

هههههههههههههههههههه
بجد انت مشكله والله العظيم
كل سنه وانت طيب

mahasen saber يقول...

رمضان كريم ..اولا طريقت روايتك للحكايه تحفه انا حسيت بالضلمه وضؤء النجوم لدرجة ان عنيا وجعتنى بس الحمد لله متلفتش ورايا دى من اجمل المقدكات اليى قريتها لتاج ...
واجابتك على التاج عجبنى فيها خفةدمك قوى والاسلوب اللذيذ اليى كاتبه بيه يا ديمقراطى ...
كل رمضان وانتا بالف خير وربنا يكتبك من عتقائه وساكنى جنته ان شاء الله..مدونة عايزه اتطلق..

The Führer يقول...

blue-wave
**********
كل سنة وإنت طيب يا دكترة ، شرفت البلوج وصاحب البلوج والله.
يا باشا دي شهادة أعتز بيها ، وأنا كنت مستني زيارتك من زمان وأقول ماله الدكتور عمرو تقلان علينا ولا إيه.
وحضرتك داخل وعاملي برئ ، مانت لو مكنتش بطحت الدكتورة مروة مكانتش ألطوبة خبطت ف دماغي.
يلا مش مهم ، التاج علينا حق.
سعييييييد جدا بزيارتك ورمضان كريم

The Führer يقول...

lyssandra
***********
ههههههههههههه
معقولة تنسي أهم مقومات الحياة.
عندي أخت زيك كدة بس ماشاء الله تقول لعود القصب يا تخين وكلنا بنحاول معاها بكل الأساليب ومفيش فايدة . بس نفسي أعرف مبتاكلوش إزاي ، هي عصافير البطن عندكو طارت!!
ربنا يكون في عون المنتظر اللي باين عليه ح يقضيها معاكي ساندويتشات.

ذاكري كويس مش عايزين أقل من امتياز ، بس إزاي كنتي بتضحكي في أول البوست؟ غريبة! الظاهر فشلت في الرعب ، يلا مش مهم ، الكوميديا برضه ليها جمهورها.

"بالنوسبة" للفانوس أهو منور الجهاز عندي وباحاول معاه علشان ينور البلوج وهو مش راضي وبيقوللي كفاية عليه نور الست ليساندرا.

كل رمضان وإنتي طيبة وبتاكلي كويس
دمت بكل خير

The Führer يقول...

maha zein
**********
هههههههههه
سلامتك من الخضة ، شكلك خوافة أوي . أنا كنت زيك بس زمان ، كنت أخاف أطلع سطوح بيتنا لوحدي ، أصلي شفت عفريت بعيني بس طلع جني ، كان جمل صغير ماشي ع وش مية النيل وكان منور في عز الضلمة ، وسمعت إنه ظهر لناس تانية وبنفس الوصف اللي شفته ، ولولا إني شفته بعيني مكنتش ح أصدق في الحاجات دي .

محتشمة!!يعني عفريتة في الصعيد عايزاها تلبس إيه ، فستان سواريه ولا بيبي دول !!!!خليكي لوجيك

هههههههههه
راجل من غير رقبة!!هههههه ، ظريفة أوي العفاريت ، دمها خفيف وبتحب تهزر.

الإجابات كانت مختصرة فعلا بس دة علشان المقدمة كانت طويلة وحسيت إن التاج لو كان كبير كان الموضوع برمته ح يبقي ممل .وسماح النوبة

دة أنا اللي اتشرفت بحضرتك والله ، وأشوفك دايما منوراني إن شاء الله
كل سنة وانتي طيبة ورمضان كريم

The Führer يقول...

ورود وأشواك‎
***********
عازفة الأوتار عندنا ، يا مرحبا يا مرحبا.
ورود وأشواك فعلا اسم علي مسمي ، الأول شكشكتيني بشوكة جامدة أوي ،بس بعدها أخدت أحلي بوكيه ورد.المفروض تعكسيه وتخليه أشواك وورود :))
أولا وانتي بكل صحة وسلامة ،ويعود عليكي وعلينا دايما بالخير بإذن الله.
شوفتي بقه البطحة بتاعتي، إحم إحم ، بس أنا قدرت أدي كارت إرهاب لأي واحد تسول له نفسه يحدفني بتاج ، ح يبقي كل يوم من دة ، ح أخليه يتنفض في خلجاته ، وقد أعذر من كركر ،أو بوحة!!! سامعاني يا أم سماعة؟
التاج كان صغير علشان المقدمة كانت طويلة ، فحبيت أعمل بالانس علشان الملل . هههههههه قدرت أنفد بجلدي من اللت والعجن ، وهو دة الذكاء التدويني . حلوة الذكاء التدويني دي.!

بجد فرحان جدا جدا بزيارتك ، وبتعليقك الجميل .
كل سنة وإنتي طيبة
رمضان كريم

The Führer يقول...

د/مروة المعداوي‎ ‎
**************
شوفوا البت الدكتورة ، تقتل القتيل وتمشي ف جنازته ، أنا وقعتي منيلة ب 108 لون ، ماشي ، استني دة وقعتك ح تبقي لون واحد ، الأسود!!!

وبعدين المتشحة بالسواد دي مش حضرتك ، علشان منظلمش الولية . إنتي لو بعد الشر عفريتة ح تبقي عفريتة لذيذة وجميلة ودمها خفيف وكمان لابسة بالطو أبيض وبرنيطة ومش ح تخوفي الناس ، لا ،ح تدغدغيهم لحد ما يفطسوا م الضحك.

ميرسي علي الكلام الحلو دة ، وربنا يبوظلك الدباسة خالص قادر يا كريم .
الإجابات عندك تحت والله ، هو انتي ممعاكيش عدسة مكبرة!! أصل الموضة السنادي اسمها الإجابات الميكروسكوبية . ههههههههههه

انسي حكاية التاج الجاي دي، أنا مكلم ناس يشترولي ودن طين وودن عجين.
نورتيني بجد يا زمل ومنتحرمش من تعليقاتك الجميلة دي.
كل سنة وانتي طيبة
رمضان كريم

The Führer يقول...

appy
********
نورتي البلوج المتواضع دة والله ، وأنا فديك الساعة لما أبي هانم بتنجاني تيجي تزورني ، وميرسي علي رأيك الجميل.
كل سنة وحضرتك طيبة ، ورمضان كريم

The Führer يقول...

mahasen saber
*************
أولا كل سنة وانتي طيبة ،
هههههههههههه
كويس إن حضرتك مبصتيش وراكي ،وأسف علي تعب عنيكي ، أنا لو أعرف إن دة ح يحصل مكنتش كتبتها .

وميرسي أوي علي الكلام الحلو دة والإطراء ، بجد أخجلتم تواضعنا. دي شهادة أعتز بيها والله.

اللهم أمين يا رب ، نحن وجميع المسلمين ، بارك الله فيكي وعبد الرحمن وجعله قرة عين لك ،اللهم أمين

نورتيني وتحياتي لكل الشراقوة صعايدة بحري.
ورمضان كريم

mahasen saber يقول...

تحياتى ليك انتا ولذوقك ربنا يكرمك ويسعدك ان شاء الله ..
بس اخوفك انا بقه انا مش من الشرقيه بس عووووو..بهزر متخافش لا انا والدتى من الشرقيه ووالدى من رشيد وانا مواليد السودان بس بسيطه اصلا بتقولتحياتى للشراقوه عايز الباقى يزعل ..رمضان كريم يا دوكتور..

Hello, Hollywood! يقول...

هههههههههههههههههههه

ياعم انا اتخديت في ايه كل ده و تاج و بتاع ماشي مرددوالك
هههههههههه

canary يقول...

طبعا فيلم الرعب اللى انت عملتو فى الاول دة ادانى تصور تانى خالص لأن الموضوع يطلع فى الاخر تاج . بس ما علينا... واضح طبعا انك صعيدى وفى الحاله دى نبقى بلديات والصعيدى للصعيدى كالبنيان المرصوص لا ينقد بعضهم بعضا
(بدل البيات فى المستشفيات ومش بعيد الواحد يحتاجك برضه فى يوم من الايام)

تحياتى لخفه الدم الواضحه
(طبعا مش صعيدى؟)
والاسلوب المشوق والمشرق فى نفس الوقت
تقبل مرورى وكل سنه وانت طيب

maha zein يقول...

اذيك يا عم الحج
فين جديدك بقه
متبقاش ممل
مينفعش كده
خليك لوجيك كده
ينفع البوست يعد كل ده
قال خليكي لوجيك قال

Unknown يقول...

اول مرة اجى بس شكلى هاجى كتيييييييييير بجد اسلوبك يشد واجاباتك على التاج لذيذة وكل سنة وانت طيب

ماء تشرين يقول...

ايوة عليك وانا قعدت واتاهبت حلوة تاهبت وقلت هقرا قصة رعب وبااكل لسه فى صوابعى وفى الاخر تاج
حراااااااام
طب النبى تكمل القصه النبي الله يكرمك اصل انا بحب الرعب
بس بجد داخله جامده محصلتش


تقبل مرورى

The Führer يقول...

mahasen saber
**************
إيه دة كله ، دة انتي كوكتيل جنسيات ، ايش جاب رشيد للسودان؟!

معرفش ليه معظم الشرقاوية اللي أعرفهم بتكون أصولهم من مناطق تانية ،ومنيا القمح مثلا تلات أربعها قناوية!!

هو أنا أقدر علي زعل حد فيهم ، التلاتة غاليين علينا كلنا ، الا بالحق انتي تقربي لغادة رشيد؟

كل سنة وانتوا طيبين ، انتي وعبد الرحمن . ورمضان كريم

The Führer يقول...

copa zaki
**********
هههههههه
ألف سلامة عليك م الخدة يا باشا ،
وبعدين حاسس في كلامك بنبرة تهديد ، يعني ايه مردودالي.
لعلم سيادتك أنا رميت طوبة الخضة من زمان ، من أول جثة مسكتها في الكلية ، ومن أول خمساشرعشرين كلب طلعولي في احدي الليالي بيجروا ناحيتي وناويين يقزقزوني ومش ح تصدق اللي حصل لو حكيتهولك!!
هع معندناش صعايدة يخافوا يا كبير.
دمت بكل خير ورمضان كريم

The Führer يقول...

Canary
**********
مرحب مرحب يا بلدياتنا ، بس باين عليكي مش من الصعيد الجواني ،
وبعدين تعالي هنا ، تقصدي إن خفة الدم مش طبع في الصعايدة ،أحب أقولك حضرتك غلطانة ، أخف دم في مصر هما الصعايدة بدليل سمير غانم وأحمد بدير وغيرهم كتير من عمالقة الكوميديا الصعايدة.
وألف سلامة عليكي هو في حد يتمني يحتاج لدكتور !!!!
ميرسي علي ذوقك وكلامك الحلو

دمت بكل خير وأتمني دوام التواصل
كل سنة وانتي طيبة
رمضان كريم

The Führer يقول...

maha zein
*************
أه يعد !!ميعدش ليه ، الدنيا رمضان والواحد ما يصدق يلاقي ساعة فاضية ، أجيبلك بوست منين أنا دلوقتي؟
وبعدين بالراحة شوية علينا في بوستاتك ،أغيب يوم ألاقيكي نازلة ببوستين ، حرام عليكي يا شيخة ، واحدة واحدة بالراحة علينا.
رمضان كريم

The Führer يقول...

enjy
********
أهلا بيكي يا دكتورة إنجي ، نورتي مدونتي المتواضعة ، والمدونة تتشرف بزيارتك دايما .
وشكرا علي كلماتك الجميلة وربنا يقدرني وأبقي عند حسن الظن.

كل عام وانت بخير
رمضان كريم

The Führer يقول...

ماء تشرين‎ ‎
************
ههههههههه
طيب أكملها ازاي؟ أصلا مفيش حاجة حصلت ، أكدب يعني وكمان في رمضان؟!!
أنا عموما باحب أدب الرعب أوي واللي حببني فيه هو الرائع أحمد خالد توفيق
ودلوقتي باحاول أجرب نفسي في الحكاية دي لأن قري الصعيد مادة خصبة وبكر بالنسبة لهذا النوع من الأدب.

تشرفت جدا بمرورك الكريم وسعيد بانطباعك الجميل .وأتمني استمرار التواصل.

دمت بكل الود
رمضان كريم

maha zein يقول...

جري ايه يا راجل انت
في ايه
هه
الحق عليا اني بسليكوا يعني في رمضان وبنزل بوستات كل اه ونص
قصدي كل يوم ونص
ينفع كده
يعني
وبعدين انا ذنبي ايه يا حاج انك مش بتيجي تطل عندي يعني
الحق عليا يا برنز
هه
اعم ايه يعني قولى
وبعدين انت مالك بندي اختي وصورتها
انت كمان هتتدخل في خصوصيتنا
هه
ما بلاش يا حاج
دي اسرار عائلات
واللى يدخل وسطنا يتجطع جطيع يا عم الصعيدي
يلا اللى هيشفعلك هو اني هشوفك هناك في البوست اللى هينزل
بس اوعه تدخل بعد ما الساعة تدق اتناشر
اصلنا بنتحول لاكلي لحوم بشر
اوعه
وانت ادري واحد بالرعب كله
يلا كل سنة وانت طيب بردو
هه
بقه

maha zein يقول...

طب متمرد وقلنا ماشي
لكن نصاب كمان
وربنا انا زعلانة
لاني كنت منتظرة ان ناس بعينها تدخل وتشوف البوست بتاعي في الضاحون
لكن اللى يغيظك يا جدع
انهم طلعوا بوء
يقولوا جايين
ومتخافيش
ومتقلقيش
واروح هناك
اتاخد احسن مقلب
عموما
توشكر يا ذوق
بجد
وربنا يكرمك يا عم وتنصب اكترواكتر
هتقولي انشغلت
مش هسامح
هتقولي كنت نايم
مش هسامح
خلاص
خلاص
خلاص

maha zein يقول...

يعني افهم يعني
يعني انت تقصد ان المفروض اللى ذيك يتسامح
لا
ابدا
بتاتا
انا فرحتي كانت امبارح
بعد ايه
وتقولي نص الليل
قهري
ربع الليل
مش ازمتي
تعملي داكتور
تعملي تمرجي
تعملي بشاويش
مش قضيتي
يا جدع حد قالك اني متسامحة
مين خدعك؟
عموما
انا يا عم مكلتش
اكل ايه
فكرك انت بعد الوصف بتاع سيادتك ممكن اي حد ياكل
تعرف
انا اصلا نص الاكل اللى في الحياه مش باكله اصلا بتاتا
اه والله
ربك مديني عقل يموت في التخيلات
عارف
مش باكل السمك الا البلطي والبوري
بحس ان التانيين شكل البورص
ولا عمه
بص لعينهم كده
تحسهم برص فعلا ناقص السمكة تمشي علي الحيطة
المهم
تنيجي للكبدة
اوع
دي اصلا دم متجلط
اصل ربنا محلل دمين
الكبد والطحال
هو بقه دم متجلط
صح يا بتاع الطب
مش عوزة اضايقك اكتر بس
نيجي للفشة
عارف
اكتر منظر بيتعبني لما بشوف مثلا حادثة
والاقي ان مصارين الناس طالعة وحجات شكل الفشة وهي نية طالعة
بص انا مؤرفة والله
ومش عوزاك تصدق كلامي
انا مش باكلغير النواشف
والحاجات اللى ناشفة او محمرة اوي
عموما
بلاش اكتر
كده
الاهم انك وعدتني بقه باكله شعر ديول
وقورن
وضوافر وحوافر
انت عند وعدك؟
تمام
كده هرحمك
وهصالحك
غلب ايه ده
قال معرفش ايه
ونص الليل
واتصالات ومهنة وبتاع
حكم

mahasen saber يقول...

اه غادة رشيد تبقه بنت عمى ....
ده الديوان ده كان من الدوواوين المفضله لوالدى الله يرحمه وياما كلمنى عن على الجارم ..
الله يرحمك يا بابا فكرتنى يا دوكت ..بدرتشتى مع بابا ...

Unknown يقول...

لا بجد بجد زعلت منك
انت متعرفش اني بموت اساسا في قصص وافلام الرعب
كده حرقتهالي
يلا اتفضل صالحني واكتب قصه رعب
والا هقيم عليك الحد
وادبسك في تاج جايلي محدش جاوب عليه لسه
بس تاج تاج يعني
ولا كل التاجات

مدونة حكومتى ملاك يقول...

السلام عليكم .....

هههههههههههههه

لا بجد فكره حلوة وأسلوبك جميييل

تقبل مرورى

تحياتى .

maha zein يقول...

ايه يا جدع يا تري غبت فين
انت مقلتش انك هتاجز ولا حاجة
ولا انك مش هتكتب
عموما قلنا نسال بردو
لا تقول مفيناش الخير
يا رب السبب خير

me يقول...

يالهوى

يابنى انت فين
انت اتخطفت
ولا بسم الله الرحمن الرحيم اتلبست

انت ملبوس يابنى

غطسااااااااااااااااااااان فين
يا مقصوف الرقبه هملصلك ودانك لما ترجع

و ابفى هات عفاريتك يحامولك
انا مبخافش
انا اصلا ملبوسه و مش بيهمنى

بقى انا المتشحه بالسواد

متحاولش خلاص

التهمه لبساك لبساك

بس اما ترجع

مهى باطت
الواحد مش هيعرف يحكم شويه عفاريت


تشاااااااااوووووووووووو

me يقول...

منتا لو مردتش هعفرتلك المدونه دى

طب ايه رايك كل ما اخش و مالقيكش رجعت هسيبلك تعليق

حسابنا بعدين

هربطك و الله على سحليه عوره فى القطب الجنوبى

تشاااااااااااووووووووووو

أنت...وأنا يقول...

The Führer

السلام عليكم... شكرا جزيلا على مرورك الجميل لمدونتى المتواضعه...واخيرا صرت اعرف ازور شخص جا عندى شايفين التطور ماشاء الله عن الحسد... انا كنت تركت قبل يومين تعليق بس مش عارفه مثبتش وله انت شلتوا مش عارفه فى الحالتين شكرا على مرورك واتمنى لك التقدم دوم وقوى قلبك الخوف دا يجى للصغيرين بس لمه يبعتوهم يجيبو حاجه بالظلمه.

micheal يقول...

إجاباتك سلسلة وكشفت لنا عن جزء كبير من شخصيتك
بس عاوز أقولك ليك مستقبل حلو في قصص الرعب
:)
تحياتي

maha zein يقول...

حمد الله علي رجوعك
ومكنش غرضي ابدا في سؤالى عليك انك تكون بتيجي وتقرا بوستاتي
انا بس قلت في ايه يكنش حصل في الصعيد فرة ولا حاجة
عموما
انا استشفيت من تعليقك انك يعني عاوز تقولي يعني
اني يعني اختارت حد ومعرفش ايه وطلع فشنك ولا معرفش ايه والمفروض اني يعني اتحمل عواقب الاختيارات وحجات من كده
هو في ايه يا جرع انت
هتلبسني تهمة ولا ايه
انا جبت سيرة ناس
انا بقول ان الواحد خايف يتصدم في العالم خاصة انه الفترة دي الواحد بدا ينزل الشارع ويحتك بناس
مش ينزل يلعب في الشارع يعني
لا بدا يعني يدخل في مسار انه حد كبير مش طالب اندر يعني وكده
اله
اله
اله
يعني انت جاي يا جرع تحدف التهم علينا يا عم وتبهدلنا كده
قال معرفش ايه
طيب يا جرع شوف غيري وقوله
اله
اله
اله
تحسني عاوزة امسك في خناقك
صح؟
بس اكمني دي حلاوة رجوعك
ويلا بحسدك علي شغلانتك لاني بعتبر ان الطبيب هو الشخص الوحيد اللى بجد ليه لحياته قيمة ومعني
لانه بيكون سبب في شفاء وسعادة ناس غيره
يسلموا كل الدكاترة
بس هو انت تخصص ايه بالظبط
يمكن يعني احب اسال علي حاجة ولا كده ببلاش

وعلي فكرة احتمال كده اجاوب التاج بتاعك
ما انا اعمل ايه
ملانه بقه وزهقانة
قال معرفش ايه قال

desert cat يقول...

طيب
ballshit
اية العك اللي انت كاتبة دة

بنت سيناء.. يقول...

والله ضحكت جدا ..اية دة مش ممكن انت عندك اسلوب جذب للقارئ رهيب انا افتكرت ان طلع لك عفريت وكنت مستنية اية اللى هيطلع فى الاخر يطلع تاج؟؟طيب زين انك وصلت بالسلامة

mahasen saber يقول...

ومازالت قصة الرعب مستمره ايه مفيش رعب جديد...
رمضان كريم يا دكتور واستلم جايلك فى السكه تاج جديد سلطانيه معتبره لا لا دول اتنين جاوب الاتنيين...

mahasen saber يقول...

لا وايه فيهم واحد متجاوب عادى عادى
تقبلها بصدرا رحب

بنت سيناء.. يقول...

اية؟؟مبسوط انك بتخوف البشر؟
طول البوست وين الجديد؟

canary يقول...

يا دكتور بقولك طبعا خفيف الدم عشان صعيدى
احنا احلى ناس واخف دم طبعا
ولا مش من الصعيد الجوانى
محافظه المنيا بس
وبعدين مش بقول محتاجين دكتور بنقول يمكن نحتاج يوما ما
محدش عارف زايدة . مرارة. حصوة
حتى انا معرفش انت دكتور ايه
فين جديدك بقى؟

بنت سيناء.. يقول...

وين جديدك؟؟ طولت الغيبة

ojg يقول...

كل سنة وانت بألف خير
عيد سعيد

mahasen saber يقول...

الرعب الحقيقى انك تسيب المدونه مركونه كده لا تحرك ساكنا ...
ايه فين البوست الجديد المدونه قربت تنسا ان هيا مدونه وان حضرتك المدون بتاعها بعدين احذرك دى ممكن تسيبك وترفع قضية نفقة بوستات فىبلوجر احترس...
واكتب بوست ان شاالله كلمة ..صباح الخير او مساوئه..

ojg يقول...

مافيش بوست جديد؟؟؟
:((

me يقول...

شكله فعلا اتليس
طبعا مش اى حد

والله شكلك دكتور تخدير
و نملت من كتر الهالوثين
على العموم
انشالله ترجعلنا قريب

تشااااااااااوووووووووو

سمكه واحده يقول...

بجد انا وانا بشوف البوست من اول وحكايتك بدات اخاف واتخيل المشهد كله
ماشاء الله عليك طرقتك في السرد تحفه وخفيفه الدم

بجد جميل جدا
تقبل تحياتشي وسلاماتشي
سمكمك

Mony يقول...

هههههههههه

تصدق انا صدقت في الاول انها قصة رعب

و قاعدة بأه مترقبة الي هيحصل



بس اسلوبك اكثر من رائع

فتوح أبو المفاتيح يقول...

سلام عليكم الأول

هههههههههههه

:)
حلو جدا
وخصوصا تفاصيل الرعب
والكلاب اللي بتعوي مش عارف ليه
اكيد فيه عضمة قريبة
;)
مش انت كنت معدي ولا ايه

خير
بس ليه التاجات مرعبة ؟؟؟
دي حاجة حلوة خااالص وكيوووت

يلا خير
ربنا يخليلك اصاحبك
يارب

سلاااااااااام

فتوح أبو المفاتيح يقول...

نسيت اقولك انك عملت حاجة جديدة
نشجلوها يأسمك

مقدمة لتاج
الناس يتحط صورة
تقول كلمتين على صاحب التاج
انت عملت لينا جزء جديد من فيلم
SAW

حسيت انه في شجرة هتطلع تحش دماغك

اجابتك جميله و فكرها عالي
خصوصا حكاية ورقة عباد الشمس
مش هي لونها ازرق اساسا ؟؟
وليه سموها ورقة عباد شمس اساسا ؟؟

لوتعرف ابقا قولي

سلاااااااااام