الاثنين، يوليو ٢٨، ٢٠٠٨

هل فكرت يوما أن تصبح شخصا آخر؟ بمعني آخر هل حاولت تغيير نظرة المحيطين بك تجاهك؟ وإن كنت قد فعلت ، وأعتقد أن الأغلبية فعلت ولو بدون قصد،فهل نجحت في هذا؟
أحيانا الواحد بيتفحص جوانب شخصيته ،أسلوبه، مظهره، نمط حياته، وبيقارنهم بالبيئة حواليه ، أو بالمتعاملين معه ، وبكدة يضطر يغير أو يحور حاجة أو أكتر مما سبق.
أول تغيير في حياتي كان في الشخصية ودة كان غصب عني ، ناس كبار كانوا بينادولك باسم الدلع مجردا وأحيانا مقرونا ب"ياض يا..." في يوم وبيضة بقيت"دكتور..."والأدهي إنهم يتعدلوا في مجالسهم أول م أعدي عليهم ،تقولشي ظابط بنسر، كنت مضطر أقتل الطفل اللي جوايا عشان الدكتور يعيش .
ثم توالت التنازلات ، حبيبتي اللي بعدت عنها وسبتها تحارب وحدها ضد أهلها وابن عمهااللي عايز يتجوزها بالعافية(رفضوا تكمل بعد الاعدادية وأنا قدمت الدوسيه بتاعها للثانوية في نفس مدرستي ،وابن عمها حرق كتبها وأنا دوخت لحد م جمعتلها كتب من صحابي وحكايات كتير) ، لحد ما في يوم خميس كنت نازل البلد فوجئت إنه يوم زفافها علي ابن عمها .
نسمة رقيقة لذيذة خفيفة الدم ضاعت مني ، كانت أحلي حاجة ف حياتي راحت، علشان ايه؟.

تنازلت عن كرمي الفطري الصعيدي بسبب بعض الزملاء القادمين من بلاد ومدن لا تعترف الا بلغة المصالح وتؤمن بمقولة مفادها"اللي ييجي من الصعايدة فايدة!" وهم لا يدركون أن العلاقات الإنسانية عند الصعيدي أهم وأبقي من السطحية المادية.

تخليت أيضا عن بساطة الملبس والكلاسيك واتجهت للكاجوال والجينز والأديداس والديادورا حتي لا أبدو في صورة الشاب المتزمت ،مع إحساسي الداخلي بالتزمت الشديد.

تخليت أيضا عن رفضي الشديد للأغاني والموسيقي الغربية ، وأصبحت من أشد المعجبين بها بداية من عيلة جاكسون وماريا كاري وويتني هيوستون وجورج مايكل وسيلين ديون مرورا بباكستريت بويز وبويزون وبريتني وبيونسيه وشون بول وانريكي و......هلم جرجر!

في ناس ممكن تفتكر إني ب100 وش ، بس لو كان دة رأيك فيا أرجوك فتش جوة نفسك ، وأنا متأكد إنك ح تلاقي 500 مش 100 ، ساعتها متلومنيش واديني العذر ، لأني مهما اتغير شكلي ، أكيد اللي جوايا هو نفس الطفل الصعيدي البرئ اللي مدخلش جامعة ،اللي لما بيبتسم بيبتسم بجد من غير ما حد يقوله "say cheese‎" ‎.‎‎

هناك ٢٣ تعليقًا:

Lyssandra يقول...

بتتكلم بصدق بالغ

عن نفسك وعننا كلنا

مين فينا ماتغيرش فيه حاجات حتي لو حارب انها ماتتغيرش ؟؟

بص
شخصية الإنسان ممكن تتغير ومظهره ممكن يتغير ونمط حياته ممكن يتغير
لكن المهم ان يفضل الجوهر زي ماهوا
بدليل ان الطفل اللي جواك لسه موجود رغم انه مش ظاهر للناس

وطبيعي يكون في تغيير

التغيير ده مش عيب ولا حرام لأنك ماغيرتش مبادئك من شخص محترم للص مثلا أو مرتشي أو أي شئ تاني

التغيير هنا نوع من التكيف مع البيئة
التعايش مع المتغيرات المختلفه
كلنا بنتغير

الموضوع مش إنك ب100 وش
لكن كلنا بيحاول يتأقلم مع الظروف

في حيوانات كتير انقرضت لأنها ماكانتش بتقدر تتكيف مع الظروف البيئية المحيطة
القليل فقط بفضل التطور قدر يستمر
احنا كبشر بنستمر علشان بنقدر نطوّر نفسنا

عارفة انه مثال بايخ بس ده الأقرب

آسفة للإطاله
لكن كنت بحاول أوضّح اننا كلنا هذا الشخص
لازم نتغير وتموت أحلام وتتولد أماني
ونتخلي عن حاجات ليها معني في حياتنا وتيجي حاجات غيرها
الدنيا كده مابتقفش عند حاجه خسرناها
لازم تستمر وأدينا ماشيين معاها

تحياتي
ودمت بخير

The Führer يقول...

Lyssandra
____________ô
شكرا جزيلا علي مرورك الغالي , بالنسبة للموضوع فهو من قبيل الفضفضة والتنفيس لا أكثر ، نوع من العلاج الذاتي، فأنا أعرف إن اللي حصل حصل ولا سبيل لاستعادته،ولست نادما بتاتا فهو ما كان مفروضا علي بدون وجود أي خيارات أخري،الخلاصة "امبارح مجرد ذكري،النهاردة يوم عادي،بكرة إما يكون ذكري تانية أويوم عادي تاني"
دمتي بكل خير سيدتي ولا يهمك الإطالة اكتبي براحتك ولو خلصت الورقة اطلبي ورقة تانية وانا أدبسهالك

maha يقول...

سلام عليك يا متمرد
ده مش تغيير ..
حسيت انك كل يوم بتخرج عن جلدك ..
بتبعد عن "انت " الحقيقي ...
ايوة لازم اننا نحاول نتكيف مع واقعنا عشان منحسش بالقهر من الظروف علينا...بس انت فين من كل ده؟...انت الانسان اللي جواك ..
انت هو
اسمك و لغتك و لهجتك الصعيدية و ذوقك في لبسك و اغانيك وابتسامتك الصافية.....بس انت لاسف مبقتش كده ...يمكن بقيت تتكلم مصري زي اهل القاهرة وتلبس كاجوال و تسمع اغاني يمكن من جواك مش بتحبها...
وعشان تعجب اللي حواليك غيرت نفسك بشكل كامل و برغم تغير نفسك عشان تعجبهم انت جواك مش حاسس انك انت كده مرتاح
.............
انا و الله مش قصدي اهاجمك معانكلامي جامد اناعارفة لكن
بالعكس ..
انا في كلامك لاقيتك رافض حياه انت غيرتها منغير اقتناع منك ...
يمكن دفعت بسبب عدم التغير ده تمن سبب الالم لقلبك
.....
بعد ماكتبت التعليق حسيت اني كنت فيه قاسية جدا
بس فكرت ان كل اللي انت غيرته في نفسك و انت حاسس انك مش مقتنع بيه - حتي لو هيسبب في انتقاد البعض ليك بانك راجعي او متزمت - بس هو ده انت ..ارجع عن التغيير ده لانه بيلغي شخصيتك الحقيقة..مش كل اناس لازم تحبك و لا كل الناس لازم تقبلك ...المهم انت تكون عارف انك مرتاح جواك من نفسك
.........
اعتذرل و كلامي قاسي ..بس الموضوع فعلا مهم اوي
سلام
مها

a Dreamer with feet on the Floor يقول...

dear ..
this is ..U and me and all creatures...evolution..must happen...but the remaing thing is ( the Principelles)
I can change my way of wearing..eatings...the books I read ..but I never give up my Pricipples...what is right and what is wrong..
but pls..U can not say ..the( english) with fuehrer( German..
U should have said...Der fuehrer...um richtig zu sein...wallah Eyhh..
best regardes

محاولة لكسر الصمت يقول...

حلوة فكرة البوست جدا...كتير مننا بيحاولوا يغيروا في حياتهم بس المشكلة هل بيقدروا ولا لا......وخصوصا لو التغير ده للاحسن مش مجرد تغيير وبس.بيكون صعب ولو حصل مش بيحصل تغيير كبير بتبقى مجرد حجات صغيرة...على راي الاستاذ عمرو خالد (مش نيو لوك) وبالتالي ما بيبقاش تغيير مفيد فعلا....

متهيالي التغييرات اللي حصلت لحضرتك في حياتك كانت حجات عادية ممكن تحصل لاي حد..يعني اكيد حضرتك ما قمتش في يوم من النوم قلت هشتري جينز وتيشيرت مش عارف شكله ايه ..ولا قلت هسمع جاكسون ولا قلت هبطل ابقى كريم....يعني دي حجات عبارة عن ردود أفعال مش أفعال.....وبالتالي حدوثها ما كانش شيئ صعب أوي.......

لكن الصعب بجد إنك تغير شيئ مهم في حياتك عشان تبقى أحسن مهما كان الشيئ ده غالي عليك.........
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آسفة على الاطالة.........زيارتي الأولى..تقبل مروري

The Führer يقول...

maha
----------------
أنا مقلتش أبدا إني طلعت من جلدي ، أنا زي مانا ،اسمي ولهجتي وصعيديتي اللي باعتز بيها لدرجة لا يمكن تتصوريها ، اللي حصلي هو بالضبط تغيير اجباري فرضته عليا الظروف ، صحيح انا مكنتش مرتاحله ، بس كان لازم أتأقلم مع نوعية البشر اللي ح أعيش معاهم ، مثلا في قريتي الناس متعرفش معني المصالح الشخصية،عندهم كرم فطري ولو علي أخر جنيه في جيبهم ، المدينة عكس كدة تماما، غابة ،القوي عايز ياكل الضعيف، فكان لازم أنسي موضوع الكرم الصعيدي دة مع أي حد ميستاهلش ،علشان أفضل قوي وحقي ميتاكلش من أصحاب المصالح. وأعتقد ان اللي عملته مش غلط لأني متسببتش في أذية حد في أي حاجة أنا غيرتها ،ولا انتي شايفة ايه؟
ع العموم متشكر جدا علي مرورك الكريم ودمت بكل خير وسلامة

الجنوبى يقول...

الكلام اللى انت بتقوله يا دكتور منه اللى انا عارفه منك ومنه اللى استنتجته بنفسى

لكن عارف ياد يادكتور انت واحد من الناس القلائل اللى انا اتعلمت منهم بجد لانى عاشرتهم بجد وحبيتهم بجد

كلمة من اخوك الصغير اتقالتلى قبل كده " نحن حيث نضع انفسنا "

وحشتنى ايام الغتاتة والشلة اللى زى الفل ووحشتنى المناقشات اللذيذة

كلمنى ضرورى على 5291073دا رقم البيت

عمك وعم الكل
عمرو

الجنوبى يقول...

نسيت اسالك يا دك ايه حكاية جواز ابو تريكة اللى ف كوم الضبع انا قريت عنها ف الدستور

المركز كله ضارب

سلام يا مان

The Führer يقول...

A dreamer with feet on the floor
---------------------
thanx alot for standing by my side , you are a man & sure you can understand what i did, many guys do it to prove that they can adapt under any circumstances ,
& about "the führer" ,many people prefer to make a combinations of more than one language in one single word such as(el-gentle ,el-prince ) i think it's accepted, & i saw a german movie about hetler on showtime,& the english subtitles refer to hetler by the führer.
Thenx again for your comment, & you are always welcome.

The Führer يقول...

دواير
----------------
ميرسي أوي علي الإطراء ، فعلا الموضوع كان ردود أفعال ، لكن اتحولت لأفعال ، بعد كدة بقالها ردود أفعال تانية خالص ، وهو دة اللي خلاني أسأل نفسي أنا ليه عملت كدة؟
كل الشكر لمرورك الكريم فعلا نورتيني .
ودمت بكل الخير

The Führer يقول...

الجنوبي
------------------
ماشي يا أونكل عمرو ، وإنت كمان واحشني جدا جدا ، كنت فعلا محتاج أكلمك ضروري ، ومادام انت اتعلمت مني واجب عليك تبوس ايدي كل ما تشوفني هههههههههه ،
أكيد انت فاهم الموضوع وكنت شاهد علي جوانب كتير منه ،
وإنت فعلا من القلائل اللي طلعت بيهم في حياتي يا عمور ،
ح أكلمك ان شاء الله ضروري ، وأنا عارف إنك مشغول أوي بالقراءة تحت ضلة الشجرة اياها في مكانك الرومانسي وسط الخضرة ،
أما عن موضوع قرية كوم النمس حتلاقي كل حاجة عن الموضوع في

الرابط دة

me يقول...

والله انا عمرى محكم على حد كدا لكن فى حالتك دى كل اللى هقوله

انت ميه ميه و بجد سلم لسانك

مبن قالك انهم 500 واحد دول اكتر بكتيير
و مبن قالك انهم على مر الايام دا ساعات بيطلعوا فى نفس اليوم

انا مثلا البت قباحة بالنهار و فى الشغل و قدام الناس الجامدة و القوية
اللى مبتسبش حق حد لكن قدام نفسى و لوحدى خيخة و ضعيفة

كلنا مرينا بموضوع اللبس دا و لازلت بسمع كل اللى يقع على ودنى و كل مرة اقول مش هساعد و هبقى مصلحجية و برضو مش بقدر

كل اللى هقولهولك ان كل موقف بيخلق فينا راى جديد لكن الشخص هو هو و وقت الجد انت اللى هتكسب

تشااااااااااوووووووو

maha يقول...

سلام عليك يا متمرد
انا مكنش قصدي اني اضايقك بكلامي او اسئ اليك بالعكس
و لو كان صدر مني في ردي اللي فات اي اساءة ليك فهي اكيد عن غير قصد
و انا بعتذر عنها
سلام
مها

The Führer يقول...

البت قباحة
----------------
وأنا أقول نور البلوج زاد ليه ، أتاري الدكتورة مروة مشرفاني ، مراحب يا زمل، علي الله يكون البلوج عجبك ، وشكرا علي وقوفك في صفي ، خليتيني أحس إن فيكي عرق صعيدي ،
دعواتي للصراصير ربنا يرحمهم منك ، وكفاياكي كدة ، دة يا بخت من زار وخفف ،
متشكر جدا علي مرورك ، وربنا يرجعك بيتك بالسلامة ويبعد عنك سفاح كرموز

The Führer يقول...

maha
-------------
أبدا والله أنا مش زعلان منك أو من أي حد ، أنا بحب الصراحة جدا وعمري م أخدت موقف من أي حد عبر عن رأيه فيا ، بالعكس احترامي له بيزيد ، عندك مثلا صديقي الجنوبي عمرو اللي كاتب تعليق فوق، أهو دة يا ستي ماكينة نقد جارح تمشي علي قدمين ، لكن عمري ما زعلت منه ،بالعكس هو أحد أعز أصدقائي ، فيا ريت تسحبي اعتذارك لأنه مفيش داعي له أبدا ,
وتقبلي مني خالص التحية

""""" يقول...

عارف يادكتر
تعليقك فى مدونتى عن كلامى عن الحب ادانى عنك فكره تانيه خاااااااااااالص
بس لما قريت البوست دا وقريت اغلب موضوعات مدونتك عشان اقرب من جواك اكتر حسيتك حد تانى غير اللى علق عندى

اولا بعد اذنك عايزه افهم يعنى ايه تخليت عن الكرم الصعيدى ؟
ايه هو الكرم الصعيدى اللى تقصده

وبعد اذنك برضه سؤال تانى بخصوص جمله اثارت انتباهى
العلاقات الانسانيه اهم من العلاقات السطحيه والمصلحه !!!

مع احترامى لكل الصعايده
بس العلاقات الانسانيه مش اهم

الصعايده بشر ذى اى حد وكل صعيدى عنده قلب بينبض ويفيض من المشاعر بس الفرق انه عنده كبرياء بيخليه يقدر يتحكم فى مشاعره وعواطفه ويكتمها جواه ويقضى عليها اذا لزم الامر

الكبرياء دا موجود عند ناس كتير مش من الصعايده
بس حتى لو مش موجود عند الصعيدى فاعتقد عندهم مفهوم معين عن الرجوله
وهو ان الحب ضعف !!!!!

والراجل هو اللى يقدر يتحكم فى مشاعره ويتنازل عن حبه

سؤالى
ليه سبت حبيبتك تواجه اهلها لوحدها ؟؟
مش يمكن لو كنت اتقدمتلها وظهرت فى الصوره كنت قدرت تقنعهم ؟

والا انا فهمت غلط وانت حاولت وهم رفضوا ؟

معلش اصل انا اعرف واحده كانت بتحب واحد صعيدى وهو كمان كان بيموت فيها بس سابها واتجوز بنت صعيديه من بنات عمه
وسابها بدون مبرر
واهلها كانوا موافقين على فكره
بس هو كان من سوهاج
ومن كلامها اخدت فكره معينه عن الراجل الصعيدى

وبجد زعلت من كلمة سبت حبيبتى لوحدها تواجه اهلها
مكنش لازم تسيبها على فكره
كان لازم يكون ليك موقف اجمد من كدا

الا اذا كنت انا مش فاهمه بالظبط وكلامى اخد مسار تانى
فانا بعتذر لحضرتك اذا كان كلامى مش فى محله

اما بالنسبه للفكره بشكل عام
فانا شخصيا واحده من الناس اللى كنت بعانى من كلام كان بيضايقنى
هو حلو فى ظاهره بس وحش فى اثاره المترتبه

كانوا بيقولوا عليا هاديه وبيحاولوا يستفذونى كتير
وانى طيبه بس بينهم وبين نفسهم شايفينى عبيطه وبيحاولوا يستغلونى

حاولت اغير من شخصيتى
بقيت اكتر عصبيه ادامهم وانا من جوايا بكره الصوت العالى
بقيت اخلى بالى من نفسى اكتر ومسمحش لحد يستغلنى

زمان كنت بقول وماله لما حد يستغلنى المهم انى مش متضرره
بس رجعت قلت لاااااااااا
فى ناس متستاهلش انك تقدم تنازلات عشانهم
حتى لو كانت تنازلات سهله عليا
كنت برفض اقدمها
لانى ببساطه شديده لو احتاجت لحد فيهم وهو يقدر يساعدنى مكنتش بلاقيه فى وقت الشده !!

بعد ما كنت طيبه اوى وبقول عادى وماله خلينى انا احسن منهم
بقيت اعامل كل واحد بمعاملته

The Führer يقول...

Amal
------------

حاولت أفهم قصدك بالفكرة التانية اللي أخدتيها عني بس معرفتش.
أما عن الكرم الصعيدي فهو العطاء بدون انتظار المقابل ، ودي حاجة اتربيت عليها من صغري ،لكن لما دايرة التعامل وسعت بعد دخولي الجامعة ، حسيت إني لازم أقنن الحكاية دي ، بعد ما قابلت أشخاص اتربوا علي الأخذ بدون عطاء . فكان لازم أتنازل وأعاملهم بمبادئهم .
أما عن قولك بأن المصلحة أهم من العلاقات الشخصية ، أنا مش معاكي لكن باحترم وجهة نظرك .

الصعيدي لا يقول إن الحب ضعف ، لكن إظهار الحب من مظاهر الضعف ، أو يمكن تكون القسوة الظاهرية موروثة بسبب بيئة الثأر اللي كانت منتشرة زمان . لكن الصعيدي "رومانسي" جدا وغيور علي عائلته جدا جدا ، وده معناه إنه بيحب بتطرف.

أما عن قصة حبي القديم فكان الموضوع معقد جدا بحكم اننا في الصعيد ،والتقاليد الغبية بتقول إن ابن العم أولي بالبنت من الغريب ، دة غير غيابي القهري عن قريتي بحكم الدراسة ، أيه بإيدي أعمله؟ نهرب سوا ؟ ! ، خليكي واقعية.

نفس المشكلة حصلت معاكي ، ناس استغلوا طيببك وهدوءك ، وأكيد هما معندهمش الصفة دي ، ف اضطريتي تبقي زيهم علشان متحسيش إنك خسرانة ، نفس حكاية الكرم عندي .

عموما أنا سعيد جدا بمداخلتك ، ومتزعليش مني لو كنت كتبت حاجة ضايقتك في ردي علي البوست بتاعك ، وربنا يسعدك إن شاء الله ويكون من بختك ونصيبك .

ReEm يقول...

على فكرة ده بقى عادي جدا و طبيعي

انا نفسي وحدة عملت كدة على راي

شيرين في اغنيتها الجديدة من الغباء انك

تعيش زي الملاك وسط البشر

اواحد بجد بيكبر على شيء و يتربى عليه

لكن ناس الدنيا بتخليك تبقى مش انت

و تخاف طبعك واللي اتربيت عليه

انت مش بمية وش ولا حاجة انت حد طبيعي

جدا في وسط الغابة اللي بقينا فيها

Lyssandra يقول...

متمرد .. ليك عندي تاج

من فضلك تعالي استلمه من مدونة ع الهامش

دمت بألف خير

maha يقول...

سلام عليك يا متمرد
كتبت موضوع مهم جدا في مدونتي و منتظرة ردك عليه جدا
رائيك يهمني اوي
سلام
مها

The Führer يقول...

reem
-----------

ميرسي علي تعليقك
وشكرا لمرورك الرقيق

The Führer يقول...

lyssandra
--------
حاضز يا ستي هو أنا أقدر أتأخر؟

The Führer يقول...

maha
----------

أهو أنا رايح دلوقتي ، إن شاء الله موضوع جميل زي ما عودتينا