الثلاثاء، أغسطس ٠٥، ٢٠٠٨


بسم الله الرحمن الرحيم



وصلني تاج صعب جدا من العزيزة lyssandra‏ وكان لازم عليا أقبله مع أني كنت باكره حل الواجبات أيام المدرسة بس قلت في الآخر أهو واجب يفوت ولا حد يموت .



السؤال بيقول:أذكر ستة أسرار لا يعرفها من يقابلك لأول مرة؟




نبدأ الإجابة علي بركة الله





أولا : اللي ح يشوفني أول مرة مش ح يعرف إني مسالم جدا ومش بتاع مشاكل ، حاكم أخوكم عامل زي بتوع المصارعة-مفتول العضلات مشرئب الفلنكات-ودة ممكن يديلك فكرة أني فتوة وبتاع خناقات بس الحقيقة أنا هادي جدا لأقصي الحدود .





ثانيا : اللي ح يقابلني أول مرة مش ح يعرف إني باهوي حاجة اسمها هندسة الكترونيات واتصالات، يعني أخوكم طبيب ومهندس خصوصا في تقنيات الوايرلس ، مرة عملت شكوي لشركة المحمول بسبب مشكلة في الشبكة عندنا ،يوم وكلمني مهندس من الصيانة بيستفسر عن الشكوي ، المهم أخوكم رسم دور المهندس واديتله كل بيانات المحطة العطلانة والأكواد ومكان المشكلة وكمان المفروض يعمله ، المهندس افتكرني زميل وأول ما قلتله أني طبيب مصدقش وحلف ميت يمين إني مهندس زيه.





ثالثا: اللي ح يقابلني أول مرة مش ح يعرف إني لماح أوي وبافهمها وهي طايرة ، يعني باحب أعمل عبيط الأول لحد م أقيم شخصية اللي قدامي بدون م أديله مبرر علشان يغير وشه بالبلدي ، وبكدة أقدر أعرف شخصيته من أول مرة .





رابعا : أول مرة ممكن تفتكرني جد أوي ورسمي جدا بس أنا في الحقيقة مرح جدا جدا وبحب الضحك وأكره التكشيرة وخصوصا تكشيرة الصبح ، نفسي ألاقي واحد يصحي من النوم مبتسم ، بس ساعات بدي العذر للناس علي أساس إن ريحة بقهم مش ولابد.





خامسا : أنا حنون جدا وحساس جدا وأقل حاجة ممكن تزعلني بس باحاول علي قد م أقدر أحتفظ بالشعور دة جوايا من غير ما حد يحس .





سادسا : أنا باحب الحيوانات جدا خصوصا القطط ، ونفسي الناس تفكر إن الحيوانات ليها أرواح وبتحس زينا ، بازعل جدا لما أشوف حيوان بيتألم وأنا مش قادر أعمل حاجة ، الرسول عليه الصلاة والسلام أمرنا بالرفق بالحيوان والعطف عليه لأنه ممكن يكون سبب لدخولك الجنة زي ما القسوة عليه ممكن يكون سبب لدخول النار والعياذ بالله كما ورد بالحديثين الشريفين بقصة الرجل والكلب، والمرأة والهرة .






هييه تم بحمد الله حل أول واجباتي التدوينية بعد معاناة رهيبة من الضغط علي أزرار الموبايل ولغة ال HTML ‎‏ الملعبكة ، باقي إني أعذب قصدي أمرر التاج لحد أعرفه فبما إني جديد والمعارف قليلين فسأمرر التاج لصديقي الجنوبي عمرو بس علشان معظم اللي أعرفهم وصلهم التاج دة وجاوبوا عليه .


مبسوطة يا lyssandra ‎‏ ؟! تدوني كام من عشرة؟

هناك ١٩ تعليقًا:

Lyssandra يقول...

مبسوطه جدا

وتمام أوي

وتاخد 20 من 10

بجد الإجابات دي لذيذه جدااااا

هاشوف بقي سر سر وأعلق عليه

Lyssandra يقول...

أولاً :

عجبتني أولا دي أوي بصراحه

طيب مفتول العضلات وعارفينها انما ايه مشرئب الفلنكات دي ؟

ههههههههههههه

بجد الإجابه دي ظريفه أوي

........................


ثانياً :

دي بقي بجد اللي فظييييييعه

دماغ بجد

طب وهندسه

عجبني تمكنك وثقتك بمعلوماتك لدرجة انك تبهر مهندس ويعتقد انك زميل

دا شئ ممتاز جدا

مش مهم احنا درسنا ايه المهم نكون بنفهم حاجه بنحبها وماتوقفناش دراستها عن اننا نتفوق في حاجه تانيه غيرها

......................

ثالثاً :

دي كمان عجبتني أوي

موضوع انك تسيب اللي قدامك يظهر علي حقيقته أوي من غير ماتقوله انا شايفك صح

علي فكرة أنا كده برضه فمقدرة ان النعمه دي حاجه جامده أوي بجد

بس كده دي ماعادتش سر دلوقتي

بس أنا بحييك علي النقطه دي

..........................

رابعاً :

ههههههههههههههههه

هوا جايز لأنك مش لما تعرف حد لأول مرة هاتنزل تهريج وضحك وكده

لازم الواحد يبقي متحفظ شويه في الأول

المشكله لما بيدوم الانطباع ده

أنا عانيت من الموضوع ده كتير

........................

خامساً :

علي فكرة الحساسيه الزياده ممكن تضر أكتر مابتنفع

يعني لما تزعل من حد ممكن تعرفه بس بهدوء
لفت انتباه يعني
ومش لازم في وقتها
ممكن بعدين
بس علشان مايفضلش جواك الزعل ده

...........................

سادساً :

عندك حق ف دي

الحيوانات جايز مابتفهمش
لكن بتحس
وروح ممكن ندخل بيها الجنه
وربنا يبعدنا عن النار

................................


تحياتي لك جدا يا متمرد

بجد اجاباتك سلسه وواضحه ومش طويلة وكتير زي إجاباتي اللي توهتني انا نفسي

بس بجد أحييك لصراحتك ووضوحك وأشكرك جدا لتلبية الدعوة وسرعة الاستجابة

لشخصك كل الاحترام والتقدير

lyssandra

الجنوبى يقول...

احم احم انا هنا يا حج

بداية اللى ورد ف اولا دا ينافى الحقيقة تماما ولا نسيت انى احنا كنا مسمينك الظالم علشان كنت طول النهار بتلطش فينا

ثانيا تعدى وثالثا ممكن ورابعا ماشى
اما خامسا فبصراحة انا الوحيد من بين كل الشلة اللى كنت عارفه وكنت بحس بده اما سادسا فانا كنت فاكر انى محمود بس هوا اللى ليه فى المشاوير ده طلعت معاليك فلة

متشكرين يادك عالتاج وهحاول اتكرم واجاوبه

تصبح على خير يا بشمهندس دكتور

عمرو

Unknown يقول...

اممممممممممم
ممكن نديك 11 ونص من 10 ونخصم منك 3 ضريبة مبيعات
جميله اجاباتك يا دكتور
واهلا بيك في عالم التدوين مره تانيه بعد ما دقت عذاب التاجات
:))

Unknown يقول...

اول مرة اجى هنا واذ بى افاجا ان الموضوع تاج ودة بقى وفر علية جهد انى اقرا شخصيتك من المواضيع لانى عرفت عنك كتير من اول تاج..ايه الكلام الكبير دة؟؟؟
المهم شكلك لذيذ و ذكى وانا احب الاذكياء اوى موت

The Führer يقول...

Lyssandra
~~~~~~~~
ميرسي خالص علي المجاملة ، وعجبني أوي تعليقك المفصل علي الإجابات.
أما مشرئب الفلنكات وردت في المعجم الجعيص بمعني متكرنب الطرنشات ، عرفتي أد إيه هي مفهومة وسهلة !!!
وأنا مش عارف أشكرك علي الإهداء ولا التعليق المفصل ولا تعبك وإنتي بتكسري الكيبورد ولا إيه ولا إيه ولا إيه؟ شاي بالحليب عل......
أيه دة؟ هي الأغنية دخلت ف الموضوع؟
ما علينا ، بس إن شاء الله مردودالك بتاج من اللي قلبك يحبه.
تحياتي

The Führer يقول...

الجنوبي
~~~~~~~~
هو أنا اللي كنت باعمله فيكم دة اسمه تلطيش؟ دة طبطبة ودلع علي رأي ذات الشفاه المكلبظة الست نانسي.
وإبتوا بصراحة كنتوا زي كيس الرمل بتاع الملاكمة وكان لازم أفضي مخزون الطاقة اللي عندي.
أما محمود فإحنا كنا مشتركين في حكاية حب القطط ، ومرة سهرنا نحكي عن تاريخنا معاها ، حكيتله عن شجرة عيلة القطط بتوعي من أول ميلا الله يرحمها لحد سارابث . وهو كمان حكالي عن قطه العملاق عنتر!!!
تاريخ يا بني

The Führer يقول...

لماضة
~~~~~~
ميرسي يا دكتورة ، وأهلا بيكي في مدونتي المتواضعة ،
أحب أباركلك علي الأفاتار الجديد ، بجد جميل ومن تصميم فنان مبدع.

The Führer يقول...

enjy
~~~~~~~~
متشكر خالص يا ستي ع الكلام الحلو دة ، أخجلتم تواضعنا.
و.....اممم ..... أنا إيه اللي جابني هنا؟!!

me يقول...

هييييييييييه انا جيت

مبسوطة والله من البت ليساندرا و التدبيسة دى

شكلك فعلا شخصية تحفة و ايييييييييه
قلت باين حاجة على الفلنكات
ما علينا

عجبانى قوى موضوع القطط عشان فى خناقة عندنا فى البيت عشان نجيب واحدة

متحفظ ااااممممممممممم
انا بقلبها فرح اول معرف حد على كدا اول متعرفنى هتقول عليا مجنونة

انا على فكرة بقوم من النوم مش مبتسمة بس دانا بزاول الناس كمان و دا سبب خنقاتى كل يوم الصبح
مقومش من النوم و اسيب حد نايم ابدا
دانا ساعات بطبل

انا اديك 10 على 10 و 3 نجوم
كفاية ليك

تشااااااااااااااووووووووووو

دعاء مواجهات يقول...

تماام

منعاً للنفاق

اديك 8.30

كدة ااخر تمام صح

من وجهة نظرى انت قولت بكل صراحة ولكن بذكاء غير متخفى

قولت المميزات بس ومقولتش العيوب صح


بس فيها صدق فعلا

نورتنى

بيس

The Führer يقول...

البت قباحة
^^^^^^^^^
هيييه حمد الله ع السلامة،
منوراني يا زمل والله ،أيوووه يا جدعان ، وكمان 3 نجوم مفيش نسر؟
أه هي تدبيسة بس واحدة مش زيك التدابيس نازلة عليكي زي نوة المكنسة.
ميرسي علي مرورك ،ومنتحرمشي من تعليقاتك الجميلة

The Führer يقول...

دعاء مواجهات
^^^^^^^^^^^
أولا أحب أرحب بيكي جدا ، أول مرة تنوريني.وشرفتي بلوجي المتواضع.
ثانيا أنا باحترم وجهة نظرك ، بس والله أنا كتبت الردود بتلقائية شديدة من غير تفكير ، ومكانشي في دماغي أني أتجاهل عيوبي ، ودة مش معناه إني خالي من العيوب بس محدودية التاج هي اللي أوحت ليكي بكدة .
ثالثا تمانية ونص مش وحشة يعني امتياز ع "الحركرك" وأنا مش عايز أكتر من كدة.!!
باشكرك أوي علي مرورك الجميل ودمتي بكل الخير

صباح الصباح يقول...

اجاباتك فيها مكر جميل..
تحياتى

قررت أكون عانس يقول...

مشرئب الفلنكات

ههههههههههههههههههه

اكيد دى جملة من جمل عادل امام
انا بقى عكسك تماما الناس لما بتشوفنى بتفتكررنى هادية اوى و على نياتى والعبط الازلى ده كله...ب لما بيتعامو معايا بيلاقو حاجة تانية خالص

مصر يا موكوسه .....يا مزارع الكوسه يقول...

طبعا تاخد 100000 على عشرة
ارجو زيارة مدونتى للاهميه

The Führer يقول...

صباح الصباح
^^^^^^^^^^
مش عارف إيه حكاية المكر دي؟
والله أنا ردودي تلقائية جدا ومفكرتش قبل أي إجابة .
عموما نورتني يا مان

The Führer يقول...

قررت أكون عانس
^^^^^^^^^^^^^^
والله الجملة دي موجودة ف عقلي الباطن بس مش عارف سمعتها فين.
باين عليكي شريرة ويتخاف منك ، أصل ينطبق عليكي المثل "مية من تحت تبن"
ههههههههه .أنا بس بضحك معاكي علي رأي مني زكي.
شرفتيني جدا وأتمني دوام التواصل

The Führer يقول...

مصر يا موكوسه.....يا مزارع الكوسه
^^^^^^^^^^^^^^^^
أهلا أهلا بالمبدعة الصغيرة ، منوراني والله ، وميرسي أوي علي المجاملة الحلوة.
وأنا أهه في الطريق لمدونتك ، وأكيد موضوع جامد يا جامد